You are here

Noticia
Corporativo
Tribuna d’opinió, per José Manuel Leceta i Jorge Pérez

De la societat de la informació a la transformació digital: Red.es de registre espanyol de dominis al referent excel·lent digital

El director general de Red.es, José Manuel Leceta, i el director de l’ONTSI, Jorge Pérez, reflexionen en este article escrit conjuntament sobre la transformació digital i el paper de Red.es.

Des dels seus inicis, els creadors del terme “transformació digital” al MIT (Center for Digital Business”, any 2011) van fer palesa la diferència substancial entre “digitalització” i “transformació digital”. Ambdós termes estan relacionats, però no són el mateix, perquè la transformació digital es basa en l’ús de la tecnologia, però s’orienta a “millorar radicalment el rendiment i l’abast de les empreses”, la qual cosa la convertix en un objectiu de l’alta direcció per a aconseguir un canvi cultural. No debades alguns autors assenyalen que la transformació és la suma de la innovació i la gestió del canvi.

Així doncs, la tecnologia i els equips tècnics són necessaris, però transformar les relacions amb els clients, l’operativa interna de les empreses i desenrotllar noves propostes de generació i captació de valor exigix molt més. Al mateix temps, les tecnologies digitals tenen un potencial innovador, agilitat i vigència indubtables; n’hi ha prou amb pensar en les xarxes socials, la Internet mòbil, l’analítica de dades, la internet de les coses, etc. I per això a Red.es parlem de la transformació digital com la “innovació possible” perquè, al contrari que en altres sectors intensius en capital, creiem que “la digitalització va de persones”. I creiem que moltes coses són possibles i, senzillament, només cal plantejar-se-les.

La digitalització, condició necessària però no suficient. El que no es mesura no existix

Ja en els primers treballs del MIT i els nombrosos estudis que s’han desenrotllat des d'eixe moment es troba que, de l’extens conjunt d’empreses estudiades, només aquelles en què s’unia el compromís de l’equip de gestió en la transformació de la companyia amb l’ús intensiu de les tecnologies digitals van aconseguir augmentar simultàniament els seus ingressos, els seus beneficis i la seua valoració borsària. Al contrari, aquelles amb un elevat grau de digitalització però poc compromís de l’equip de gestió van augmentar els seus ingressos, però van disminuir els seus beneficis i la seua valoració borsària.

Al costat oposat d’estes últimes, es troben les empreses amb un equip de gestió potent compromés amb la transformació de l’empresa, però que fan poques inversions en tecnologies digitals. Estes van augmentar els seus beneficis i la seua valoració borsària, però a costa de perdre mercat i, per tant, disminuir els seus ingressos.

Finalment, les que no disposaven ni d’equips de gestió compromesos amb la transformació ni invertien en la digitalització van empitjorar en tots els aspectes: ingressos, beneficis i valoració borsària. En este escenari, com es pot saber si una empresa avança o no en la seua transformació digital i què ha de fer per a aconseguir-ho?

El valor de conéixer el grau de digitalització de les empreses és que la digitalització és una condició necessària per a avançar cap a la transformació digital, i que no es pot produir transformació digital sense digitalització. En conseqüència, si es coneix el grau de digitalització de les empreses, es coneix quines empreses, potencialment, poden aspirar a transformar-se digitalment. És esta mesura, la del grau de digitalització, la que solen proporcionar organismes nacionals i internacionals. En l’àmbit nacional, l’INE, en la seua enquesta d’ús de TIC per part de les empreses; Red.es, en l’estudi de l’ONTSI sobre e-PIME; i altres organitzacions, en els seus diversos informes sobre TIC i empreses. En l’àmbit internacional, destaca el paper de la Comissió Europea, amb el seu índex sobre economia i societat digital (DESI), i més específicament pel seu subíndex Integració de la tecnologia digital en les empreses; i l’OCDE, en els seus estudis sobre transformació digital.

L’oportunitat d’impulsar la transformació digital a Espanya. Paper de Red.es

La revisió dels estudis i índexs assenyalats més amunt indica un desenrotllament heterogeni de la digitalització en les empreses espanyoles i europees, amb uns sectors molt més digitalitzats que d’altres i amb un fort tomb a favor de les empreses grans en comparació de les de menor mida. En conseqüència, és de vital importància impulsar la digitalització de les empreses espanyoles, especialment les pimes, col·laborant amb els equips de gestió d’estes empreses per a avançar des de la digitalització a la transformació digital.

Fa quinze anys que Red.es treballa en esta línia per a promoure la societat de la informació, amb iniciatives i programes formatius per a desenrotllar professionals digitals; programes per a impulsar el comerç electrònic; programes per a ajudar en l’emprenedoria i la internacionalització de les empreses; programes per a impulsar l’adopció de solucions tecnològiques, com la d’informàtica en núvol; programes per a difondre les solucions tecnològiques per a pimes i autònoms, com els centres demostradors; i programes de suport a sectors específics, com el de suport a la transformació digital del sector turístic.

Amb l’aprovació del Pla Estratègic 2017-2020, la transformació digital passa a ser el leitmotiv de Red.es. Perquè creiem que el millor encara està per arribar. I si en matèria de servicis públics digitals Espanya ja està en posicions intermèdies, comparada amb altres països del nostre entorn, necessitem que les empreses participen en este procés. Elles són el cor de la transformació digital. Els programes han de partir del convenciment i el compromís dels seus gestors amb la utilitat de la transformació digital.

En conclusió, creiem que Red.es pot ser el “punt de trobada” per a afavorir este tipus de debats, perquè la innovació no es decreta, i perquè Red.es tinga més garanties d’encert i impacte s’ha d’obrir a la iniciativa dels agents, recollint necessitats i dissenyant iniciatives d’interés general.

Per esta raó, recentment hem inaugurat el Fòrum Red.es, un punt de trobada amb el sector TIC per a confrontar iniciatives sobre transformació digital. Com diu el Pla Estratègic, “redissenyar el que som per a transformar el que fem”. Per això, l’ONTSI de Red.es ha iniciat també un procés de transformació digital, obrint-se a la participació d’agents interns i externs, abordant el desenrotllament d’estudis de prospectiva, creant plataformes de coneixement basades en l’ús de noves ferramentes i metodologies i actuant com a catalitzador d'investigacions sobre la societat i l’economia digital.

L’aprovació del Pla Estratègic de Red.es suposa una fita per a l’entitat, que mira al futur amb il·lusió. Des del registre espanyol de dominis “.es”, que explica l’acrònim que dóna nom a la nostra entitat, Red.es es planteja ara ser un “referent excel·lent digital” tant nacionalment com internacionalment. Amb el suport de tots, iniciem una nova etapa. Una etapa en què us convoquem a tots a participar-hi, per a rellançar i reposicionar un Red.es encara més alineat amb els temps, perquè la transformació és precisament un tema al qual ja li ha arribat l’hora.